Da er det offisielt! Opp ned sagaen: Den umulige reisen, kommer 26.mai og du kan forhåndsbestille den her!

Opp ned sagaen er satt til en verden snudd på hodet, bokstavelig talt. Bakken er blitt til himmelen og himmelen ... til et uendelig tomrom som fanger menneskeheten inne i høye trær og dype grotter. Alt som faller inn i himmelen blir borte for alltid.

Det er denne verdenen som Turner og Issadora er født inn i, men de vil ikke akseptere at byen og landsbyen de har vokst opp i er alt som finnes og alt de noensinne får se. Spesielt ikke når det kommer mennesker fra verdenen utenfor med skumle intensjoner.

Håvard Heggenhougen og Eddie Jensen er de to skaperne av Opp ned sagaen, bedre kjent som Grapple Seed på engelsk. Siden 2013 har de to holdt på å sy denne verdenen sammen og første bok av en triologi er nå klar.

Når møttes dere for første gang? Laget dere begge to tegneserier da?

Håvard: Vi møttes da vi begge gikk tegneserie linja på Bjerkely Folkehøgskole. Vi hadde jo begge som hobby fra før å lage tegneserier, men selv hadde ikke jeg publisert noe enda, ikke engang på nett.

Eddie: Jeg har laget tegneserie hele livet og publisert på nettet siden jeg var sånn rundt 11 år gammel i 2001, men det var sjeldent det var noe særlig lengde på seriene ofte gikk jeg tom for ideer etter sånn 20 sider og begynte på nytt. Så dette prosjektet var definitivt den første gangen jeg satte meg ut på noe med såpass dybde og kompleksitet.


Hvordan kom Grappleseed-prosjektet i gang? Hva sprang det ut av? Har det en spesifikk inspirasjon? Og hva kommer navnet fra?

Eddie: rett etter Bjerkely hoppet jeg på freelancing og begynte å prøve å tjene penger, men jeg merket at jeg var alt for treg til å tjene nok penger, så jeg ville ha et konsistent prosjekt jeg kunne øve meg på å bli raskere med. Jeg var ganske utslitt fra å jobbe så mye og ideene kom liksom ikke så jeg bestemte meg for å høre med Håvard om ikke han kanskje hadde en ide jeg kunne jobbe med, en litt kort historie for å trene hastigheten. Og neste dagen kom han til meg med en historie han sa kunne bli et sted i mellom 300 og 1000 sider. Så da fikk jeg noe å gjøre i hvert fall!

Håvard: Etter vi begge var ferdig med folkehøgskolen så begynte jeg å studere arkitektur, men jeg var fortsatt interessert i å holde på med tegneserier samtidig, så da Eddie spurte meg om jeg hadde lyst til å begynne på et eller annet prosjekt sammen som vi kunne publisere på nettet så kastet jeg meg på. Jeg tror at det konseptet jeg endte opp med å foreslå var en del mer komplekst enn det som Eddie først hadde sett for seg, men han syntes det hørtes spennende ut, så vi bare gikk i gang.

Det kan hende det er arkitekten i meg, men jeg synes det er spennende å se hvordan romlighet er løst i tegneserier, film og diverse. Hvilke følelser steder kan gi deg, og hva slags konsekvenser ting kan få ut ifra hvordan steder ser ut. På denne tiden var det nok spesifikt at Zelda og Astro Boy filmen benyttet seg av flyvende landmasser som gjorde at jeg begynte å tenke på hvordan det ville være å bo på undersiden av disse. Dette førte til tanken om hvordan det ville vært om det ikke var noen overside, om hele verden var et slags tak som du måtte henge fra, og hva man måtte kunne gjøre for å bo der, for ikke å si hvor vanskelig det ville blitt å reise. Denne idéen om en verden som rett og slett er opp ned viste seg å fungere svært godt som et bakteppe for en historie som handlet spesifikt om å prøve å reise ut og utforske den.

Når Eddie og jeg brainstormet frem navnet Grapple Seed så tok vi ikke egentlig noen norsk oversettelse med i betraktningen, da vi kun fokuserte på nettpublisering. Ordet «grapple» kommer av de hanskene Turner bruker for å komme seg fra sted til sted. Et eple brukes ofte som et symbol på tyngdekraften, da det sies at Newton oppdaget tyngdeloven etter å ha fått ett i hodet. Eddie påpekte at Grapple var to bokstaver unna å være apple, og dermed var Grapple Seed bestemt. Grapple og Eplefrø rett og slett. Sånn i ettertid så må jeg innrømme at jeg liker Opp Ned Sagaen bedre.


Grappleseed ble fort ganske ambisiøst, med nettside på engelsk og publisering på tapas. Vokste det seg for stort?

Håvard: Vi vet vel egentlig ikke om det er for stort før vi eventuelt treffer veggen, men det ble definitivt krevende etter hvert. Siden ingen av oss tjente noe ordentlige penger på nettpublisering så ble det jo lett å nedprioritere til fordel for viktigere ting som skole og slikt. Vi gikk flere ganger månedsvis uten en ny oppdatering, men som regel klarte vi å legge ut en side i uka. Det tok definitivt lang tid å komme oss dit vi er i dag. Jeg vil nok anbefale de som ønsker å begynne på et tegneserieprosjekt når de er så ferske som vi var å holde seg til mye kortere eller mindre krevende prosjekter.

Eddie: Når det kommer til tegneserie og kunstnerisk virksomhet generelt er det veldig vanskelig å ha noen form for suksess med det, og av denne grunnen syntes vi fra starten av at det var viktig å prøve å angripe det fra alle vinkler, både selvtrykt serie på Norsk som vi solgte på festivaler og digitalt på en mengde tegneserie hosts som Tapastic, Nettserier.no, Comicadia og lignende. Og vi har egentlig ikke blitt noe mindre interessert i å prøve nye ting heller. For øyeblikket er det planer om en motion comic versjon på youtube med engelske stemmer, samtidig som en webtoon versjon som man kan lese på mobilen og selvfølgelig Opp Ned saga boken som skal trykkes på Norsk.

Vi prøver også å holde oss i kontakt med leserne ved å vise mye av arbeidet vi gjør både på Twitter, facebook og Instagram men også igjennom livestreams på Twitch.tv/SketchVtuber hvor jeg ofte jobber med sidene live mens andre ser på og stiller spørsmål.


Dere er snart ved veis ende av første bok om Turner og Opp Ned Sagaen. Trodde dere at dere ville nå det målet, og er slutten den samme som dere hadde planlagt?

Håvard: Jeg regnet med vi kom til å nå målet en eller annen gang. Men det har alltid vært vanskelig å beregne når “en eller annen gang” er med denne tegneserien. I dag er planene mye mer på plass. Omtrent halvparten av denne boken er blitt produsert det siste året, og meningen er at neste bok skal komme ut om to år. Da jeg begynte å skrive historien så hadde jeg for det meste bare vage ideer om hva som kom til å skje til slutt fordi vi var veldig ivrige på å bare begynne å produsere så fort som mulig. Jeg merket litt etter hvert, når idéene kom tydeligere på plass, at jeg skulle ønske at jeg hadde fått etablert mye tidligere i historien enkelte ting som jeg visste kom til å bli viktig senere. Til Überpress sin utgivelse av denne historien har vi derfor gått tilbake og skrevet om og tegnet det meste av begynnelsen på nytt igjen. Det ser ut som det er ganske vanlig når man er fersk serietegner å enten kaste seg uti uten en plan, eller sitte og klekke ut planer i all evighet uten å faktisk begynne. Det gjelder å finne balansen. Men jeg anbefaler å i det minste ha en del temaer og karakterbuer på plass før man begynner, slik at man har en ramme å forholde seg til. Å lage en liten elevator-pitch for seg selv (eller andre) er kanskje ikke en dum idé heller.


Det er et uttrykk som heter “kill your darlings”, som betyr at du av og til må ta livet av en ide du liker veldig godt. Har dere et slikt eksempel fra Opp ned sagaen? En karakter dere har fjernet fra historien?

Eddie: Jeg har en tendens til å komme til Håvard med en halvbakt ide eller en karakter jeg har designet med en vag anelse av hvordan det passer inn og si til han “Hei kan vi ha med dette?” “hva om vi gjør dette?” og lignende. Og jeg tror ikke at det har vært noe tilfelle hvor det jeg har foreslått ikke har blitt med i en eller annen form. Ofte er det ikke helt som jeg så det for meg men det at han klarer å få det til å passe så perfekt uten å kaste bort hele ideen er egentlig veldig imponerende. Det meste som har blitt kastet bort er ting vi har vært enig om at ikke er nødvendig lenger. Og for min del er det også design elementer jeg har blitt kvitt over tiden som bare tok lang tid å tegne og ikke nødvendigvis la noe til karakteren som ikke var der allerede.

Håvard: De fleste ideer eller karakterer som er blitt fjernet fra historien har som regel skjedd før de har hatt tid til å ta ordentlig form. Jeg er ikke spesielt sentimental av meg og har sjeldent problemer med å bare kvitte meg med overflødige ideer. Men det var en karakter som vi i begynnelsen hadde planer om at skulle bli en viktig del av historien videre. I den opprinnelige begynnelsen av historien får denne karakteren ganske mye oppmerksomhet, men vi oppdaget etter hvert at vi ikke hadde noe interesse av å bruke ham videre likevel. Så en av endringene vi har gjort ved å tegne begynnelsen på nytt igjen er å drastisk minske den rollen han har. Karakteren det er snakk om heter Birk. Birk er ikke akkurat en darling, men han er helt ok… i små doser.

Husk å forhåndsbestille boken her!